7 rzeczy, które możesz zrobić już teraz, aby chronić swój wzrok

Większość z nas spędza cały swój czas pracy i wolny przed urządzeniem cyfrowym w takiej czy innej formie. Nie jest trudno chronić oczy przed uszkodzeniami spowodowanymi światłem emitowanym przez ekrany, wymaga to jedynie pewnej wiedzy i drobnych poprawek.

Jak długo spędzasz czas przed ekranem?

Cztery godziny, siedem godzin, więcej niż dziesięć? Większość z nas spędza około 6-9 godzin dziennie przy urządzeniach cyfrowych, a kolejne 28% spędza ponad dziesięć godzin dziennie przed ekranem tego czy innego rodzaju.

Twoje oczy mogą zacząć odczuwać zmęczenie już po dwóch godzinach. Nie ma znaczenia, ile masz lat i jak dobry wzrok, cały ten czas spędzony przed ekranem nie jest dla ciebie dobry.

Oczy oczyszczają się i nawilżają za każdym razem, gdy mrugasz. Korzystanie z komputera zmniejsza częstotliwość mrugania nawet pięciokrotnie. Kiedy pracujesz przy komputerze, istnieje również większe prawdopodobieństwo, że mrugasz niekompletnie. Dzieje się tak, gdy mrugnięcie nie pokrywa w pełni rogówki oka. Może to powodować przemęczenie oczu, zmęczenie i bóle głowy.

Ograniczone mruganie jest najbardziej kojarzone z syndromem widzenia komputerowego (CVS). Brzmi to jak coś z nieudanego serialu Law and Orderepisode, ale jest to prawdziwe zaburzenie. Objawy obejmują:

  • bóle głowy
  • nieostre widzenie
  • suchość oczu

Brzmi jak ktoś, kogo znasz?

Światło wpływa na wszystko, od wydzielania hormonów i rytmu serca, po nasze zdolności poznawcze. Kiedy dostajemy za dużo lub za mało dobrego rodzaju światła, te biologiczne i behawioralne procesy ulegają zaburzeniu. Po pierwsze, co się dzieje, gdy światło najpierw uderza w oczy?

migrena

Cóż, większość światła przechodzi przez rogówkę, soczewkę i plamkę żółtą:

Rogówka i soczewka: odpowiedzialne za pochłanianie znacznej części światła UV, które dociera do naszych oczu, przy czym soczewka pochłania większość światła o krótszej długości fali.

Plamka żółtawa: pochłania około 40% wysokoenergetycznego światła niebieskiego.

Rogówka, soczewka i plamka żółtawa pochłaniają promieniowanie elektromagnetyczne o długości fali do 460 nanometrów (nm). Wszystko powyżej 460 nm - np. światło z ekranu komputera - nie może być pochłaniane i to jest problem. Zakres 460-1400 nm jest znany jako obszar zagrożenia siatkówki. Światło w tym zakresie dociera bezpośrednio do siatkówki i może spowodować jej uszkodzenie.

Złe wieści o niebieskim świetle

Niebieskie światło (lub wysokoenergetyczne światło widzialne) jest szkodliwe, gdy próbujesz zasnąć i jest równie szkodliwe, gdy pracujesz. Wszystkie urządzenia elektroniczne emitują to wysokoenergetyczne światło widzialne (HEV).

Niebieskie światło jest w stanie przejść przez to, co nazywa się retinohypothalamic tract, lub ścieżki. Ta ścieżka jest odpowiedzialna za regulację naszego rytmu okołodobowego i wielu innych procesów biologicznych i behawioralnych.

Ze względu na to, jak wrażliwe są nasze oczy na niebieskie światło, uważa się, że wpływa ono na nasze procesy behawioralne i biologiczne bardziej niż inne rodzaje światła.

Wczesne badania siatkówki szczurów wykazały, że uszkodzenia spowodowane przez niebieskie światło występują w rodopsynie. Rodopsina znajduje się w pręciku oka i jest zaangażowana w nasze pierwsze postrzeganie kolorów. Wygląda to trochę jak poplątany kabel telefoniczny:

Tutaj robi się ciekawie i przerażająco:

Więc te rodopsyny są normalnie purpurowo-czerwonawe, ale kiedy są uderzane przez światło, wybielają się. Rodopsina rozkłada się, gdy jest wystawiona na działanie światła, wybielanie to zmiana rodopsyny w inny związek.

Dopiero po odsunięciu się od światła regenerują się w nowe fioletowo-czerwonawe białka. Jest to naturalny cykl i musi się on wydarzyć, aby Twój wzrok działał prawidłowo.

Niebieskie światło powoduje, że rodopsyna regeneruje się fotochemicznie (co oznacza, że dzieje się to w obecności światła, a nie pod jego nieobecność). Niebieskie światło powoduje, że rodopsyna bardzo szybko się odbarwia, znacznie szybciej niż w przypadku naturalnego procesu. Pozwala to na przedostanie się większej ilości światła do siatkówki, zanim będzie ona "gotowa", co może spowodować uszkodzenie wrażliwej tkanki komórkowej w Twoich oczach.

Tak więc kumulują się efekty działania światła niebieskiego i zwykłego, a to, co nam pozostaje, to wielki stary bałagan. Nasze oczy nie potrzebują już pomocy przy zużywaniu się, dzieje się to naturalnie wraz z wiekiem. Urządzenia cyfrowe mogą potęgować i nasilać te uszkodzenia.

Ok, teraz, gdy wszyscy jesteśmy już wystarczająco przygnębieni...

Oto siedem prostych rzeczy, które możesz zrobić już teraz, aby pomóc chronić swój wzrok:

Przyciemnij światła

Chcesz, aby ekran komputera był najjaśniejszą rzeczą w pokoju. Jeśli to możliwe, chcesz, aby światło przypominało światło ognia, co oznacza wyłączenie lub zmniejszenie ilości światła nad głową.

Upewnij się, że oświetlenie biurka (oświetlenie zadaniowe) jest ustawione w taki sposób, aby zapewniało pośrednie światło, chcesz, aby przestrzeń biurowa miała jak najmniej "jasnych punktów".

Zmniejsz odblaski

Odblaski zazwyczaj oznaczają, że na ekranie znajduje się jedno miejsce, które jest szczególnie jasne. Twoje oczy mają problem z dostosowaniem jasności tego punktu do reszty ekranu, co może powodować dyskomfort.

Możesz poprosić swojego pracodawcę o jeden z tych poręcznych ekranów komputerowych z powłoką antyodblaskową. Jeśli to nie jest Twój styl, upewnij się, że ekran komputera znajduje się z dala od okna i regularnie go czyść.

Ogranicz do minimum ekspozycję na niebieskie światło

Zdecydowanie powinieneś unikać wystawiania się na działanie niebieskiego światła przynajmniej 2-3 godziny przed snem, ponieważ zaburza ono Twój rytm okołodobowy. W ciągu dnia możesz wypróbować programy takie jak Flux, które dostosowują kolor ekranu komputera do pory dnia.

Postępuj zgodnie z zasadą 20-20-20

Co 20 minut odwracaj wzrok od komputera lub ekranu i skup się na odległym obiekcie znajdującym się w odległości co najmniej 20 stóp przez co najmniej 20 sekund.

 

 

Zadbaj o to, aby Twoje miejsce pracy było przyjazne dla oczu

Większość z nas ma zupełnie źle ustawione biurka.

 

Zażyj trochę witaminy A

Retinal to przetworzona witamina-A, a retinal jest niezbędny w procesie, przez który przechodzi rodopsyna, gdy postrzegasz światło. Przeciętny człowiek potrzebuje 700-900 mikrogramów dziennie... lub 5 000 jednostek międzynarodowych (IU).

Słodkie ziemniaki, marchew, zielenina mają wysoki poziom witaminy A w sobie, więc bierz się do jedzenia.

Słuchaj tych swoich worków na oczy

Jeśli twoje oczy czują się zmęczone, to nie tylko ty jesteś zirytowany swoją pracą. Oznacza to, że faktycznie są zmęczone. Nie próbuj odrzucać zmęczenia oczu jako czegoś innego, ponieważ jak większość problemów zdrowotnych, ten nie ma szans na poprawę, gdy jest ignorowany.

Jeśli czujesz zmęczenie oczu lub bóle głowy, zrób sobie przerwę. Spróbuj mrugać powoli przez dziesięć razy, aby ponownie zwilżyć oczy. Możesz również śledzić wzór figury 8 z gałkami ocznymi, i kubek lub dłoni nad oczami. Chodzi o to, aby dać swoim oczom pewne zmiany, które mogą przynieść ci ulgę.

Kilka innych wskazówek dla tych, którzy nie do końca mają rację:

Spróbuj mieć regularne egzaminy oczu, aby śledzić swoje zdrowie oczu i odnotować wszelkie zmiany w swojej wizji.

Możesz również rozważyć zakup okularów do komputera, ale badanie wzroku pomoże określić, czy potrzebujesz takiego gadżetu.

I proszę, pamiętaj o noszeniu okularów przeciwsłonecznych, kiedy jesteś na zewnątrz.

O serwisie

Korzystając z naszych porad, bez problemu poradzisz sobie z odpowiednim wyborem okularów czy soczewek. Pokazujemy, że praca przed komputerem nie musi być męcząca, wystarczy umiejętnie dobrać okulary, które poprawią komfort naszej pracy.

Zadbaj o swój wzrok razem z nami.

Kontakt

kontakt@universalis.com.pl

Galeria